11 marca 2021 roku odbyła się konferencja „Edukacja dla klimatu. Kształcenie uniwersyteckie i szkolne”. To kolejne przedsięwzięcie Interdyscyplinarnego Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną w ramach projektu „Edukacja Humanistyczna V4 dla Klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje”, który ICBEH, współpracując z zagranicznymi partnerami projektu z Ołomuńca, Bratysławy, Bańskiej Bystrzycy i Budapesztu, realizuje dzięki wsparciu Funduszy Wyszehradzkich.

Wystąpienia badaczy zostały zaprezentowane w następujących sekcjach: Edukacja dla klimatu – kształcenie uniwersyteckie i medialne, Edukacja dla klimatu – kształcenie szkolne, Edukacja dla klimatu w ujęciu glottodydaktycznym, Teksty kultury w edukacji klimatycznej oraz Kierunki zmian w edukacji klimatycznej.

Zapraszamy do obejrzenia nagranego materiału.

Zapraszamy do oglądania całej konferencji:
część 1
część 2
część 3

Zapraszamy do oglądania wystąpień:

Edukacja dla klimatu – kształcenie uniwersyteckie i medialne

Małgorzata Kita Jak żyć w kryzysie klimatycznym? Media lifestylowe w roli doradcy i nauczycieli
Zuzanna Obertová Climate-fiction w nauczaniu literatury w środowisku uniwersyteckim 33:02-49:00

Edukacja dla klimatu – kształcenie szkolne

Olga Przybyla, Bernadeta Niesporek-Szamburska Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego)
Anita Račáková Tematy klimatyczne w słowackim państwowym programie kształcenia dla szkół podstawowych (drugi etap edukacyjny)
Maciej Fic Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawowych programach kształcenia historycznego
Stanislav Štěpáník Environmentální výchova v učebnicích českého jazyka pro 2. stupeň základní školy

Edukacja dla klimatu w ujęciu glottodydaktycznym

Gabriela Olchowa Edukacja klimatyczna w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego
Maria Wacławek, Marcin Maciołek Pogoda w słowie i w (kon)tekście
Wioletta Hajduk-Gawron Smok czy smog – treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie badań ankietowych i podręczników
Magdalena Zakrzewska-Verdugo Klimat i zmiany klimatyczne w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego przeznaczonych dla Słowaków
Alina Mitek-Dziemba Ekoglottodydaktyka (zagadnienia środowiskowe i związane z kryzysem klimatycznym jako materiał w nauczaniu języka angielskiego jako obcego na wyższym poziomie zaawansowania)
Ewa Półtorak Kształcenie postawy proekologicznej na lekcjach języka obcego na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego jako drugiego (kolejnego) języka obcego

Teksty kultury w edukacji klimatycznej

Karolina Starnawska, Małgorzata Wójcik-Dudek Ekodzieciństwo – nowe nurty w literaturze dla dzieci i młodzieży
Justyna Budzik, Urszula Szeląg Ekoedukacja filmowa: studium przypadków

 Kierunki zmian w edukacji klimatycznej

Anna Guzy, Magdalena Ochwat Poloniści wobec klimatu. Wstępne wyniki badań ankietowych